ZONA PRIVADA

FCM / Notícies

L’herència del motociclisme de base

01/07/2010

Pol Espargaró i Marc Màrquez són el clar exemple de la tasca de promoció efectuada per la Federació Catalana amb els seus campionats de base i formació, que permeten arribar al CEV amb garanties i donar el salt cap el Mundial.

L’indubtable i autoritari èxit que assoleixen els pilots catalans a les competicions mundials al més alt nivell és ben conegut per tots. Aquest any el Mundial de velocitat n’és una mostra molt clara i comprovem gran premi rere gran premi  com els pilots catalans obtenen victòries o, si més no, lluiten per les posicions capdavanteres.

 

Un dels motius d’aquest protagonisme català al Mundial de motociclisme, cal buscar-lo en el perfecte entramat creat entre els diferents campionats de base, que permeten una progressió escalonada i gradual del pilotatge del nen des que comença a anar en moto. La tasca conjunta realitzada entre la Federació Catalana i l’Espanyola de Motociclisme permet que els pilots disposin d’una oferta de certàmens i campionats pensats per la promoció dels que cap altre país en pot fer gala. Això facilita la potenciació del nivell dels nostres pilots, però també impulsa que pilots d’arreu del món vinguin a casa nostra a formar-se, i d’aquesta manera, arribar al Mundial en igualtat de condicions. Actualment, al Campionat de Catalunya ja podem observar la presència de pilots italians, francesos o alemanys, aquests amb grans camions patrocinats pel propi ADAC, l’automòbil club alemany. 

 

Pol Espargaró és un dels pilots abanderats d’aquesta nova generació que, començant per casa, ha anat impressionant a cada circuit on competia. El pilot de Granollers valora molt el seu passat per les copes de promoció: “Els campionats de promoció de la Federació Catalana en què vaig poder participar des de ben petit em van permetre pilotar moltes motos de característiques diferents, començar a lluitar sobre la pista amb rivals de gran nivell i anar agafant una experiència de pilotatge que valores molt quan arribes a competicions com el CEV o el Mundial".

 

Per la seva banda, un dels altres grans representants d’aquest grup de pilots, Marc Márquez, opina que els campionats de promoció són vitals per poder avançar en els inicis. “Totes aquestes competicions i beques o ajudes que es poden rebre són importants sobretot per l’esforç que realitzen els pares.A més, l’escalat de campionats facilita la progressió i la competitivitat dels pilots, que des de ben petits ja estan lluitant a la pista amb altres companys”.

 

Espargaró, actualment en la lluita pel títol de 125c.c., recorda que en arribar al Mundial pot semblar que la resta de pilots estan fora de l’abast d’un nouvingut, però que la experiència acumulada que ell duia li va permetre pilotar sense masses complexos, descobrint a poc a poc que podia lluitar amb tothom. “És important mantenir aquesta tasca de facilitar campionats perquè els pilots puguin evolucionar des de molt joves i seguir després amb la política d´ajuda als pilots amb potencial".

 

Formació i resultats

Començant per categories com la Promovelocitat, amb el suport del RACC, la formació segueix amb la Challenge 80 i la Pre125 al Campionat de Catalunya, per passar després a disputar un CEV que ostenta, sense cap mena de dubte, el títol de preludi al Mundial. Si fa uns anys era el Campionat Europeu qui servia de plataforma per nodrir les graelles del Mundial (Valentino Rossiencara hi va competir), ara és el CEV el que mostra unes graelles de sortida a vessar de pilots de totes les nacionalitats, no només l’espanyola. Márquez opina que “el CEV és el referent i per això els pilots que destaquen a 125 han sorgit d’aquest campionat. Qualsevol equip del Mundial que busca un pilot jove per incorporar mira cap el CEV, és una competició amb nivell, té l’ajuda de la Federació ies disputa en un país amb molta afició i amb difusió televisiva. Tot això el fa un campionat fort i d’on els pilots surten molt competitius”.

 

A l’historial dels pilots catalans més joves que destaquen al Mundial trobem que Àleix Espargaró va obtenir els títols de campió català (2003) i del CEV (2004) abans de debutar al Mundial, i que el seu germà Pol va seguir el mateix camí al proclamar-se campió de Catalunya el 2004 i guanyar el CEV el 2006, any que ja participaria en les primeres curses del Mundial. També Marc Màrquez, després d’haver-se imposat a l’Open RACC del 2003, va guanyar el títol català el 2005 i va estar dos anys al CEV abans de donar el salt al Mundial amb només 15 anys.

 

La bona feina feta per les federacions, així com el gran potencials dels pilots catalans i espanyols formats a Catalunya fan que en els darreres mesos el Mundial estigui dominat pels pilots de casa: Jorge Lorenzo i Dani Pedrosa dominen MotoGP, on també hi trobem Aleix Espargaró, Toni Elías és líder a Moto2, mentre que a 125c.c. cursa rera cursa Marc Márquez i Pol Espargaró, juntament amb Esteve Rabat, lluiten entre ells per la victòria juntament amb Nico Terol, Efrén Vázquez i Bradley Smith, tots sortits del CEV. Aquesta diferència de nivell comença a ser criticada, davant la qual Espargaró, un dels pilots més significatius d’aquesta nova generació, respon:  “Aquest any, amb el domini dels pilots catalans i espanyols a 125cc., fins i tot ja hi ha veus que qüestionen que sigui bo pel campionat i que potser hi ha masses pilots espanyols al Mundial, però això és el resultat de la bona tasca realitzada pel motociclisme català i espanyol".

 

Així doncs, l’aposta que es va fer ara fa uns anys per potenciar el motociclisme de base, per teixir un entramat de categories, copes de promoció i certàmens d’iniciació està donant els seus fruits, una herència que, lluny d’esgotar-se, entra en un cercle viciós positiu: els més petits veuen els seus ídols vèncer i volen emular-los, per la qual cosa el Campionat de Catalunya bat en cada cursa rècords de participació. Catalunya ha esdevingut un dels bressols del motociclisme a nivell mundial, i això només pot respondre a una tasca pacient, però indubtablement ben feta.

 

Fotos: Pol Espargaró i Marc Márquez / Pol Espargaró / Marc Márquez / Toni Elias

Per obtenir més informació, segueix-nos a les xarxes socials:

AMB LA COL·LABORACIÓ DE:
Museu Moto
Andrac Computing